Polerowanie lakieru, Pielęgnacja samochodu

Czy polerowanie niszczy lakier?

Czy polerowanie niszczy lakier?

Nieskazitelna, błyszcząca karoseria to marzenie każdego posiadacza samochodu. Niestety, codzienna eksploatacja pojazdu, narażonego na działanie szkodliwych czynników, powoduje, że lakier traci z czasem swój blask, a na jego powierzchni powstają nieestetyczne rysy i zadrapania. Idealny wygląd nadwozia można przywrócić poprzez jego polerowanie. Czy jest to zabieg bezpieczny dla lakieru?

Na czym polega proces korekty lakieru?

Lakier jest bardzo wrażliwą i delikatną powłoką, przez co niezwykle trudno utrzymać go w dobrym stanie. Szkodliwy wpływ mają na niego warunki atmosferyczne, takie jak promienie słoneczne, deszcz i mróz. Nietrudno również o uszkodzenia mechaniczne, spowodowane przez odpryskujące spod kół kamienie czy nieuważne przetarcia twardymi i ostrymi przedmiotami, takimi jak klucze czy zamek w kurtce.

Niedoskonałości na karoserii możesz pozbyć się w prosty sposób, poddając go zabiegowi polerowania. To najskuteczniejsza metoda usuwania zarysowań, wżerów i innych skaz na lakierze. Proces ten polega na ścieraniu zniszczonej, wierzchniej warstwy bezbarwnej powłoki lakieru za pomocą specjalistycznych preparatów, maszyn i padów polerskich.

Efektem takiej korekty jest nie tylko gładka powierzchnia nadwozia bez defektów, ale i lustrzany połysk. Polerowanie odżywia powłokę, przywracając jej głęboką barwę i błysk. W rezultacie samochód wygląda, jakby wyjechał prosto z salonu.

Czy polerka może uszkodzić powłokę lakierniczą?

Z reguły renowacja lakieru jest zabiegiem w pełni bezpiecznym, o ile zostanie on wykonany prawidłowo i przeprowadzi się go zgodnie z zasadami ostrożności. Proces właściwej polerki rozpoczyna się już na wstępnym etapie mycia samochodu. Pojazd należy gruntownie oczyścić z wszelkich zanieczyszczeń, gdyż jakiekolwiek pozostałości drobinek brudu mogą doprowadzić do jeszcze większych zarysowań.

Kolejną istotną kwestią jest ocena głębokości i stopnia skaz, a także określenie grubości lakieru. Rozpoznanie stanu powierzchni nadwozia pozwoli na dobranie pasty polerskiej o odpowiedniej ścieralności oraz właściwy wybór grubości pada. Ważne, aby nie dociskać zbyt mocno urządzenia i utrzymywać go prostopadle do polerowanej powierzchni, ponieważ ostre kanty mogą uszkodzić lakier. Takie same skutki będzie miało zastosowanie preparatu o zbyt wysokim stopniu ścieralności.

Podczas polerki, nie można dopuścić do przegrzania powłoki lakierniczej, dlatego maszyna musi być ustawiona na odpowiednich obrotach i nie można utrzymywać jej zbyt długo w jednym miejscu. Należy ponadto regularnie sprawdzać ręką ciepłotę polerowanej powierzchni. Pamiętaj też o dokładnym wytarciu pozostałości pasty miękką ściereczką, w przeciwnym razie na lakierze zostaną nieestetyczne ślady, trudne do usunięcia w późniejszym czasie.

Usuwanie wierzchniej warstwy lakieru. Czy to niszczy jego powłokę?

Faktem jest, że proces polerowania ściera pewną powierzchnię lakieru. Czy zatem przyczynia się do jej niszczenia? I tu znów trzeba podkreślić, że nie jest on mocno inwazyjnym sposobem pozbycia się rys i poprawy wyglądu samochodu, pod warunkiem, że zostanie wykonany prawidłowo. Jednoetapowa korekta lakieru zdejmuje powłokę o grubości ok. 1-2 mikrometrów.

Zakładając, że klar, czyli przeźroczysta warstwa lakieru ma zwykle ok. 30 µm (pod nią znajduje się już właściwa baza kolorystyczna, której nie można naruszyć), to nawet jeśli samochód będzie poddawany procesowi polerki raz w roku, powłoka ta zostanie zdarta dopiero po 20-30 latach. Inaczej jest w przypadku silnie zniszczonej powierzchni nadwozia, kiedy trzeba zastosować wieloetapową, intensywną korektę lakieru. Wówczas grubość klaru zmniejsza się nawet o 10 µm.

Umiejętne przeprowadzenie polerki umożliwia więc uzyskanie pięknego, nieskazitelnego wyglądu pojazdu bez negatywnych skutków dla struktury lakieru. Jeśli obawiasz się, że nie jesteś w stanie samodzielnie wykonać dobrze zabiegu korekty lakieru, bezpieczniej będzie powierzyć swój samochód w ręce doświadczonych specjalistów. W przeciwnym razie możesz bardziej zaszkodzić karoserii, niż poprawić jej stan.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *