Polerowanie karoserii samochodów wydaje się zadaniem trudnym. Jednakże przy odrobinie chęci i wolnego czasu, nawet jako początkujący car detailer, poradzisz sobie z tym zadaniem. Jeżeli chcesz zadbać o samochód i wypolerować jego karoserię to nie jest to takie skomplikowane, jak może się wydawać na początku!
Narzędzie niezbędne do polerowania lakieru
Jako początkujący fan car detailingu powinieneś zastanowić się nad kupnem dobrych narzędzi i kosmetyków samochodowych. Jeżeli chcesz zadbać o lakier swojego samochodu to pierwsze, w co musisz wyposażyć swój warsztat to mechaniczna polerka do samochodu. W celu uzyskania budzących zachwyt rezultatów niezbędne są także:
- Środki do odtłuszczania lakieru;
- Wysokiej jakości pasty polerskie (cuttingowe, polishingowe i finishingowe);
- Pady i gąbki polerskie (cuttingowe, polishingowe i finishingowe);
- Futra polerskie (do prac wykończeniowych i usuwania głębokich zarysowań);
- Taśma papierowa (do zabezpieczenia elementów, których nie należy polerować).
Jeżeli posiadasz taki zestaw narzędzi i kosmetyków samochodowych możesz rozpocząć swoją przygodę z car detailingiem.
Jaka maszyna polerska na początek?
Osoby zainteresowane car detailingiem, stoją przed trudnym wyborem odpowiedniej dla siebie pierwszej maszyny polerskiej. Na rynku jest wielu producentów oferujących tego rodzaju urządzenia. Mają one różną cenę, jakość wykonania i trwałość.
Należy jednak zauważyć, że ze względu na swoją budowę i sposób pracy występują dwa główne typy maszyn polerskich. Są to:
- Polerki rotacyjne. Napędzają one pad lub futro polerskie w jednej osi (zapewniają jedynie ruch obrotowy) i posiadają regulację obrotów od 700 do maksymalnie 3000 obr/min. Stosując polerki rotacyjne, można usunąć głębokie zadrapania z powierzchni lakieru. Są to urządzenia stosowane przez bardziej zaawansowanych użytkowników, mających doświadczenie w polerowaniu. Nie są one natomiast polecane dla początkujących car detailerów. Dobrym urządzeniem w tej grupie jest polerka Krauss P7;
- Polerki dual action (oscylacyjno–rotacyjne). Oprócz ruchu obrotowego wykonują dodatkowo ruch orbitalny (oscylują). Pad w ich przypadku pracuje niejako w dwóch płaszczyznach. Zakres ich obrotów wynosi od 2000 do 6000 obr/min. Maszyny dual action nie oferują takiej siły cięcia jak maszyn rotacyjne, z tego też powodu trudniejsze w ich przypadku jest usuwanie głębokich zarysowań. Są to natomiast urządzenia bardziej komfortowe w użytkowaniu i lepiej wyważone niż polerki rotacyjne. Stosując je, zmniejszasz prawdopodobieństwo przepalenia lakieru. Z tych też powodów stosowane są przez początkujących detailerów. Polecanym urządzeniem tego typu dla początkujących jest ADBL Roller D09125-01 B.
Ile obrotów powinna mieć polerka samochodowa?
W przypadku polerek rotacyjnych najczęściej stosuje się obroty w zakresie od 1000 do 1800 obr/min. Zatem wybierając tego rodzaju maszynę polerską, powinna ona mieć możliwość regulacji obrotów w tym zakresie. Stosowanie wyższych obrotów w polerkach rotacyjnych może doprowadzić do przegrzania urządzenia i lakieru. Pad w ich przypadku ustawia się lekko pod kontem do powierzchni lakieru.
Ze względu na swoją konstrukcję polerki dual action posiadają silnik, który napędza ruch oscylacyjny. Ruch rotacyjny jest, więc wymuszony jedynie siłą odśrodkową. Czyli dociskając polerkę mocniej do karoserii, zwalniamy ruch obrotowy, a siła polerowania spada. Polerkę dual action jedynie przytrzymujemy, z minimalnym dociskiem, natomiast pad powinien stykać się płasko z lakierem.