Polerowanie lakieru, Pielęgnacja samochodu

Polerka rotacyjna czy dual action

Polerka rotacyjna czy dual action

Pośród bardzo wielu urządzeń wykorzystywanych do dbania o samochód, na pewno jednymi z ważniejszych są polerki. To właśnie one pozwalają uzyskać piękny połysk lakieru, jednocześnie usuwając jego niewielkie uszkodzenia jak rysy czy zadrapania.

Sprzęty tego typu wykorzystują zarówno profesjonalne firmy zajmujące się car detailingiem jak też amatorzy, którzy nabywają je tylko po to, aby dbać o własne auto. Aby jednak uzyskać oczekiwany efekt, trzeba wybrać odpowiedni rodzaj polerki. Wybór właściwej polerki należy rozpocząć od decyzji, czy zdecydować się na polerkę rotacyjną, czy lepiej nabyć polerkę Dual Action.

Polerki rotacyjne – wady i zalety

Zasada działania polerek rotacyjnych jest niezwykle prosta – część robocza obraca się po jednolitej orbicie, wokół własnej osi. Wystarczy odpowiednia tarcza i ewentualnie pasta polerska, aby można było przystąpić do działania. Mają one zróżnicowany wygląd, niektóre posiadają uchwyty po obu stronach, innymi modelami zaś można operować, trzymając je jedną ręką. Oczywiście mają także odmienną moc, jak również wielkość tarczy polerskiej. Niektóre modele polerek mają regulację siły obrotów, co z pewnością ułatwia prace nimi z różnorodnymi pastami polerskimi czy tarczami.

Polerki rotacyjne są wskazywane jako te sprzęty, które bez problemu mogą usunąć nawet głębsze rysy przy zastosowaniu odpowiedniej pasty, co z pewnością jest ich zaletą. Jednak jednostajny ruch po takiej samej orbicie sprawia, że podczas pracy wytwarzana jest wysoka temperatura. Dlatego też ich obsługa wymaga posiadania doświadczenia, inaczej zamiast pięknej i gładkiej karoserii można uszkodzić powłokę lakierniczą.

Jak działają polerki Dual Action?

Polerki Dual Action nazywane też polerkami oscylacyjnymi działają nieco inaczej, ich część robocza porusza się po elipsie. Występuje również niewymuszony ruch rotacyjny, jednak jest on znacznie słabszy niż w polerkach rotacyjnych. W związku z odmiennym ruchem podczas ich działania temperatura wytwarzana podczas pracy polerek oscylacyjnych jest znacznie niższa.

Dlatego też czasem usunięcie głębszych rys przy zastosowaniu polerek oscylacyjnych może być dość trudne. Różnorodność modeli sprawia, że każdy może znaleźć dla siebie odpowiednie modele, dobrym wyborem są te z regulacją obrotów, umożliwiają bowiem polerowanie w sposób dopasowany do potrzeb konkretnej karoserii.

Którą polerkę wybrać?

Polerki rotacyjne doskonale sprawdzają się w każdej sytuacji, przede wszystkim do usuwania głębokich rys, w przeciwieństwie do polerek Dual Action, które mogą takiemu zadaniu nie podołać. Polerki oscylacyjne (Dual Action) jednak znacznie lepiej nadają się dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z polerowaniem i nie mają w tej materii doświadczenia.

Ich ruch eliptyczny sprawia, że ryzyko uszkodzenia lakieru jest o wiele mniejsze niż przy zastosowaniu polerek rotacyjnych, gdzie wystarczy za długo potrzymać polerkę w jednym miejscu, aby powstało uszkodzenie. Polerki rotacyjne często także mają znacznie większą moc niż polerki Dual Action, co wprawdzie umożliwia szybsze wykonanie wielu prac, ale przy nieumiejętnym zastosowaniu również może przyczyniać się do poważnych uszkodzeń lakieru.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *