Korozja elementów konstrukcyjnych to nie tylko defekt estetyczny, ale również poważna usterka, która może wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy. Właściciele starszych modeli często doświadczają tego problemu. Najbardziej problematyczna jest korozja np. mocowań tylnych belek.
Rdza na tych elementach może uniemożliwić przejście przeglądu technicznego. Co ważne, wielu kierowców nawet nie zdaje sobie sprawy z korozji elementów podwozia ich samochodu. Czasami problem dotyczy samochodów, których karoseria wydaje się całkowicie pozbawiona rdzy, a ich użytkownicy niczego nie podejrzewają.
Czy auto z rdzą przejdzie przegląd?
Każdy właściciel samochodu powinien wiedzieć, że skorodowane progi czy zardzewiałe przewody hamulcowe to awarie dyskwalifikujące do przejścia przeglądu.
Najczęstsze przyczyny dyskwalifikacji pojazdu podczas przeglądu
Zużycie klocków hamulcowych i tarcz.
Luzy w układzie kierowniczym i zawieszeniu.
Nierównomierne zużyte lub zużyte opony.
Wycieki z amortyzatorów.
Groźne konsekwencje korozji
Nie przejście przeglądu auta z korozją to tak naprawdę najmniejszy problem. Warto wspomnieć, że poważna korozja w miejscu łączenia zawieszenia z podwoziem stanowi duże zagrożenie. W takim samochodzie koła mogą odpaść w dowolnym momencie pod wpływem nagłego obciążenia, na przykład podczas pokonywania zakrętów lub hamowania.
Kierowca traci wówczas panowanie nad samochodem, który nagle zmienia kierunek jazdy. Ten stan jest przyczyną wielu wypadków. Bardzo podobnie wygląda sytuacja z zardzewiałym przewodem hamulcowym.
Ich ściany bowiem tracą swoją wytrzymałość i w pewnym momencie mogą pęknąć. Niestety w większości przypadków przewody hamulcowe pękają podczas gwałtownego hamowania, gdy ciśnienie w układzie gwałtownie rośnie po mocnym wciśnięciu pedału. W takim przypadku samochód nagle przestaje hamować, a sytuacja na drodze może zmienić się w ogromne niebezpieczeństwo.
Z korozją nie przejdziesz przeglądu!
Warto wiedzieć, że Polska znajduje się w trzeciej z czterech stref środowisk korozyjnych, co oznacza, że obiekty metalowe są wyjątkowo podatne na korozję. Konserwacja antykorozyjna przedłuża żywotność samochodu, zmniejsza straty materiałowe i ilość generowanych odpadów. Tym samym pośrednio wyraża troskę o ochronę środowiska i przynosi korzyści ekonomiczne. Koszt naprawy skorodowanych elementów auta znacznie przewyższa wartość regularnej konserwacji.
Dowodem na to, że rdza ma bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo pasażerów pojazdów, jest restrykcyjna regulacja okresowych przeglądów technicznych. Każdy właściciel samochodu powinien wiedzieć, że skorodowane progi czy zardzewiałe przewody hamulcowe to awarie dyskwalifikujące do przejścia przeglądu.
Najczęstsze przyczyny dyskwalifikacji pojazdu podczas przeglądu
Oprócz korozji auta istnieje jeszcze kilka poważnych usterek, które mogą skutkować brakiem przejścia corocznego przeglądu. Wśród nich można wymienić:
- Zużycie klocków hamulcowych i tarcz.
- Luzy w układzie kierowniczym i zawieszeniu.
- Nierównomierne zużyte lub zużyte opony.
- Wycieki z amortyzatorów.
Samochód dotknięty korozją nie przejdzie przeglądu technicznego. Jednak to nie jedyne zmartwienie jego właściciela. Pamiętajmy przede wszystkim o naszym bezpieczeństwie. Ponadto regularne dbanie o samochód to najlepsza recepta na to, by zapobiec przykrym sytuacjom związanym z rdzą pojawiającą się w aucie.