Chcesz, aby Twój samochód odzyskał dawny blask i nieskazitelny wygląd, bez widocznych rys i zadrapań? Efekt taki zapewni Ci zabieg korekty lakieru. Jeśli nie możesz pozwolić sobie na oddanie pojazdu do salonu detailingu, możesz samodzielnie dokonać polerki karoserii. Wystarczy, że zaopatrzysz się w dobrą pastę polerską i niezbędne akcesoria. Proces ten nie jest skomplikowany, wymaga jednak wiele czasu, cierpliwości i precyzji.
Maskowanie delikatnych zarysowań za pomocą sztyftu, kredki i lakieru zaprawkowego
Jeśli chcesz zniwelować drobne defekty na nadwoziu, możesz skorzystać z kilku dostępnych na rynku opcji. Jedną z nich jest kredka koloryzująca z woskiem i lakierem akrylowym. Przyciskając ją do rysy, wypełnisz ubytek w lakierze. Dobrze sprawdza się również sztyft z lakierem bezbarwnym, który skutecznie zamaskuje płytkie uszkodzenia powstałe na powierzchni nadwozia.
Skutecznym preparatem jest lakier zaprawkowy w buteleczce z pędzelkiem, za pomocą którego nakładamy farbę na zdartą powłokę lakieru. Środek ten przykryje nawet większe zadrapania, ale wymaga wprawy w użyciu. Zastosowanie tych akcesoriów z pewnością poprawi estetykę samochodu, jest jednak rozwiązaniem tymczasowym, które pozwoli Ci zabezpieczyć lakier do czasu renowacji bądź naprawy.
Polerka powłoki lakierniczej – skuteczny zabieg o długotrwałym efekcie
Zdecydowanie skuteczniejszym i znacznie efektywnym sposobem na pozbycie się szpecących niedoskonałości na lakierze oraz nadanie mu lśniącego wyglądu, jest proces polerowania karoserii. Polega on na ścieraniu wierzchniej, przeźroczystej warstwy powłoki, co pozwala wydobyć głębię koloru i nadać jej nieskazitelną gładkość.
W przypadku silnego zniszczenia lakieru konieczne jest przeprowadzenie wieloetapowej korekty, którą wykona specjalista w salonie detailingowym. Jeśli uszkodzenia i zmatowienia na powierzchni karoserii są niewielkie, możesz pokusić się o samodzielne wypolerowanie lakieru metodą domową. To czasochłonny proces, wymagający skupienia i dokładności, ale przynoszący ogromną satyfakcję i zadowolenie.
Będziesz potrzebował wysokojakościowej pasty polerskiej, padów i uchwytów, miękkiej ściereczki z mikrofibry oraz maszyny polerskiej.Ten ostatni sprzęt nie jest wymagany, jednak ułatwi czynności – bez niego będziesz musiał włożyć w pracę więcej wysiłku i poświęcić dodatkowy czas. Dobierz pasty o odpowiedniej ścieralności i pady właściwej twardości, adekwatnie do potrzeb i stopnia zniszczenia lakieru.
Etapy procesu polerowania – korekta lakieru krok po kroku
Przed przystąpieniem do ścisłego stadium polerowania lakieru, musisz dokładnie umyć auto. Jakiekolwiek drobiny brudu mogą jeszcze bardziej porysować karoserię, dlatego wyczyść samochód w kilku etapach. Podczas mycia wstępnego nałóż aktywną pianę, po czym zmyj ją wodą pod ciśnieniem. Następnie wymyj samochód gąbką.
Kolejnym zadaniem będzie usunięcie tłustych zanieczyszczeń, takie jak smoła czy kleje, które rozpuścisz przy pomocy przeznaczonych do tego celu preparatów. W następnym etapie pozbądź się przyczepionych do powierzchni lakieru pyłów i osadów, których nie udało się usunąć w poprzednich stadiach mycia. Ostatnie drobiny zanieczyszczeń zostaną zneutralizowane podczas glinkowania nadwozia.
Pamiętaj, aby po każdej fazie dokładnie spłukać i osuszyć powłokę karoserii. Gdy nawierzchnia będzie całkowicie czysta, rozpocznij polerowanie. Wyznaczaj małe obszary, na których będziesz pracować. Nałóż pastę na gąbkę i poleruj powłokę kolistymi ruchami, z umiarkowanym dociskiem, do momentu uzyskania pożądanego efektu. Co jakiś czas sprawdzaj dłonią powierzchnię, czy nie jest za ciepła, aby nie doszło do przegrzania lakieru.
Zetrzyj miękką ściereczką pozostałości preparatu i przy oświetleniu sprawdź pod każdym kątem, czy nie ma hologramów i smug. Dopiero wtedy przejdź do kolejnego fragmentu karoserii. Regularnie wymieniaj lub oczyszczaj gąbki, ponieważ zabrudzone tracą stopniowo swoje właściwości tnące. Nie zapomnij o wykończeniu polerki – użyj pasty “finishingowej”, która utrwali rezultaty wcześniej wykonanych prac.
Ręczna renowacja lakieru to proces żmudny i pracochłonny, ale prawidłowo wykonany sprawi, że samochód zyska olśniewający wygląd, a karoseria pozostanie w dobrym stanie na dłużej.