W wyniku codziennej eksploatacji samochodu, lakier na karoserii z biegiem czasu ulega uszkodzeniu. Warunki atmosferyczne, na jakie narażony jest pojazd, zetknięcie z innymi przedmiotami czy uderzenia odłamkami kamieni, powodują powstanie różnych drobnych defektów na powłoce lakierniczej, takie jak otarcia, rysy czy zmatowienia. Możesz je zniwelować poprzez wypolerowanie przy pomocy specjalnych past polerskich.
Po co polerować samochód? Efekty stosowania kosmetyków polerujących
Polerowanie samochodu pozwoli Ci nie tylko uzyskać zadowalające efekty wizualne. To niezbędny etap procesu konserwacji lakieru, który koniecznie musisz zrealizować przed nałożeniem wosku. Odpowiednio wykonana polerka pozwala pozbyć się niedoskonałości na powierzchni lakieru, dzięki czemu czyni ją czystą i gładką, umożliwiając skuteczniejsze wiązanie i lepsze rozprowadzenie wosku.
Do ręcznego wypolerowania karoserii nie potrzebujesz specjalistycznego sprzętu – wystarczy, że zaopatrzysz się w dobrej jakości kosmetyki i akcesoria. Zabieg ten polega na długotrwałym wypracowaniu środków polerujących przy użyciu miękkiej gąbki pełniącej rolę aplikatora.
Przy tej metodzie polerowania najlepiej sprawdzi się średnio ścierna pasta z dodatkiem wosku lub polimerów, które dodatkowo utworzą warstwę ochronną, zabezpieczającą powłokę lakierniczą. Aby osiągnąć satysfakcjonujące rezultaty, należy precyzyjnie i wystarczająco długo wypracowywać pastę na powierzchni lakieru. W efekcie uzyskasz karoserię o odżywionym, lśniącym kolorze, bez śladów zarysowań.
Jak prawidłowo wykonać polerkę? Kolejne etapy procesu
Pierwszą czynnością, jaką musisz wykonać jest dokładne umycie karoserii. Gruntowne oczyszczenie lakieru z wszelkich zanieczyszczeń jest podstawowym warunkiem prawidłowego wykonania polerki. Przygotuj sobie niezbędny sprzęt – potrzebne Ci będą pady i uchwyty polerskie oraz odpowiednie środki polerujące.
Przy wyborze akcesoriów istotne jest odpowiednie dobranie gradacji pasty do twardości pada polerskiego, co jest decydującą kwestią wpływającą na skuteczność polerowania i efekt końcowy. Po nałożeniu pasty na pad, wetrzyj ją w strukturę lakieru kolistymi ruchami, umiarkowanie dociskając. Pracuj, aż pasta stanie się niemal przeźroczysta, po czym usuń jej resztki za pomocą miękkiej mikrofibry. Powtarzaj tę czynność na kolejnych fragmentach karoserii, aż jednolicie pokryjesz cały jej obszar. Zwracaj uwagę, aby pad był zawsze ułożony prostopadle do polerowanej powierzchni – unikniesz ryzyka uszkodzenia lakieru przez jego krawędzie i najskuteczniej pozbędziesz się skaz.
Regularnie wymieniaj gąbkę lub czyść przemywając ją wodą i delikatną chemią, ponieważ zapchanie szczelin pastą polerską powoduje, że stopniowo traci ona właściwości tnące. Musisz uważać, by nie doszło do przegrzania lakieru, więc w trakcie tarcia sprawdzaj co jakiś czas jego ciepłotę. Na koniec zastosuj pastę o niskiej ścieralności. Każdy skończony fragment sprawdź przy oświetleniu pod różnymi kątami, czy nie powstały żadne smugi czy cienie i zniweluj delikatnie ewentualne niedociągnięcia.
Dla osiągnięcia długotrwałego efektu lustrzanego lakieru, warto pokryć go na koniec warstwą wosku, który dodatkowo ochroni karoserię samochodu przed szkodliwymi czynnikami, takimi jak promienie UV, deszcze, kurz czy zanieczyszczenia organiczne.
Czy warto ręcznie wykonać korektę lakieru?
Samodzielne polerowanie lakieru to dobre rozwiązanie, jeśli chcesz odświeżyć lakier, nie inwestując w zakup maszyny polerskiej. Zabieg jest co prawda czasochłonny i wymaga cierpliwości oraz precyzyjnej pracy, ale ze względu na efekty z pewnością przynosi satysfakcję i zadowolenie. Należy jednak pamiętać, że ręczna korekta lakieru sprawdzi się tylko w przypadku lekkich obtarć i niewielkich rys lub gdy chcesz po prostu nabłyszczyć powierzchnię karoserii i wydobyć jej barwę. Usunięcie głębszych uszkodzeń i większych przetarć wymaga użycia maszyny polerskiej i posiadanego doświadczenia. Wówczas lepiej zlecić wykonanie tego procesu konserwacji specjalistom.